Toimarin viikko | Banssi

Banssin blogi

Toimarin viikko

Julkaistu 13 maaliskuu 2015
Teemu_Holtta

Useat työntekijät työpaikoillaan eivät ole tietoisia, mitä yrityksen toimitusjohtaja tekee tai mitä hänen toimenkuvaansa kuuluu. Jotkut eivät ole välttämättä koskaan kommunikoineet toimitusjohtajan kanssa tai – vielä pahempaa, eivät edes tiedä kuka hän on. Kaikissa yrityksissä se ei välttämättä olekaan tarpeellista tai työntekijöitä se ei välttämättä edes kiinnosta. Itse henkilökohtaisesti olen aina ollut kovin utelias ihminen, ja työsuhteissani olen todellakin ollut kiinnostunut, mitä esimieheni tai yrityksen johto kaiket päivät puuhailevat. Kysymys kuuluukin, kiinnostaako sinua? Jos kiinnostaa, tervetuloa lukemaan Banssin blogin ensimmäistä kirjoitusta, joka on siis Banssi-konsernin toimitusjohtajan käsialaa erään kuluneen viikon tapahtumista.
Yksi Banssin viidestä arvosta on avoimuus. Mielestäni se on hyvä syy kertoa avoimesti, mistä minun työviikkoni koostuu. Toimihenkilöt, jotka meillä ovat työsuhteessa (tätä kirjoitusta tehdessä 22 henkilöä), näkevät kaikki minun kalenterini sekä myös tietävät muutenkin suurin piirtein, mitä teen ja missä menen. Se on mielestäni avoimuutta! Toinen viidestä arvostamme, joka tätä kirjoitustani tukee, on rehellisyys, eli alla oleva kirjoitukseni on suora kopio kalenteristani viikolta kahdeksan (jolloin suurin osa Etelä-Suomesta oli hiihtolomalla). Voisin vielä todeta avoimuuden ja rehellisyyden nimissä, että tämä blogikirjoitus on ensimmäinen kautta aikain.

 
MAANANTAI (16.2.2015)

Työviikkoni alkaisi normaalisti Vallikalliossa viikkopalaverilla, johon kaikki pääkaupunkiseudun yhteyspäälliköt sekä HR-henkilöt kokoontuvat. Tällä viikolla palaveri oli kuitenkin yhteisymmärryksessä päätetty jättää hiihtolomaviikon vuoksi väliin ja olinkin sopinut Tampereen yhteyspäällikön kanssa saapuvani sinne päiväksi. Minulla on tavoite käydä vähintään pari kertaa kuussa maakunnissa ihastelemassa paikallista toimintaa.

Maanantaiaamu alkaa siis herätyksellä kuuden jälkeen, sähköpostit läpi aamukahvin ääressä, eväät matkaan ja noin puolentoista tunnin ajomatka Espoosta Tampereelle. Matka hurahtaa nopeasti puhelimessa ollessani lähes koko matkan. Finlaysonin alueelle saavun noin puoli yhdeksän aikaa. Kahvin jälkeen lähdemme yhteyspäällikkö Rikun kanssa hakemaan kalusteita Tampereen toimistolle, hakureissulla sitten vierähtääkin muutama tunti. Lounaan syömme Rikun asiakkaan kanssa, jonka jälkeen siirrymme toimistollemme kahdestaan keskittymään yksityiskohtaisemmin Pirkanmaan alueen tilanteeseen, eli asiakkuuksiin, voimassa oleviin tilauksiin, työnhakijoihin ja -tekijöihin. Kotimatka Espooseen vaimon ja kahden vaippaikäisen lapsen luo alkaa kello neljän jälkeen hymyissä suin, sillä Tampereella tuntuu olevan homma hanskassa: kysyntää palveluillemme ja käyrä kaikin puolin ylöspäin, kuten tähän aikaan vuodesta kuuluukin olla. Merkit viittaavat että tulevasta vuodesta on Banssille tulossa hyvä, myös Pirkanmaan alueella.

 
TIISTAI (17.2.2015)

Tiistai alkaa kuten normaalisti, kello kahdeksan pintaan oman pulpetin ääreltä Vallikalliossa, eilisen päivän rästejä tehden, laskuja maksaen, sähköposteihin vastaillen sekä puhelinpalavereja asiakkaiden, toimihenkilöiden ja yhteistyökumppaneiden kanssa käyden. Aamupäivästä Espooseen saapuu Banssin tuorein toimihenkilö perehdytykseen. Sara on aloittanut meillä viikkoa aikaisemmin Turun toimistolla henkilöstökonsulttina. Hänen kanssaan pidän yleisen tervetulokeskustelun sekä käymme yleisesti läpi toimintatapojamme. Tämän jälkeen päästän hänet kouluttautumaan kokeneen henkilöstökonsultin seuraan. Lounastapaamisen olen sopinut täksi päiväksi globaalin IT-talon kanssa. Ulkoistus on tätä päivää, ja ajatuksenamme on ulkoistaa heille koko IT-ympäristömme, sillä sen pyörittäminen sisäisesti ei ole enää järkevää nykyiseen kokoluokkaan kasvettuamme. Parin tunnin lounaspalaverin jälkeen suuntaan takaisin toimistolle hoitamaan päivittäisiä rutiineja, eli samoja hallinnollisia asioita kuin aamulla. Päivän päättyy normaalisti puoli viiden aikaan.

 
KESKIVIIKKO (18.2.2015)

Keskiviikkoaamu alkaa lähes identtisesti kuin tiistaiaamukin, eli sähköposteja ja puheluita siihen saakka, kunnes sovittu tapaaminen alkaa kello 9. Tällä kertaa Vallikallioon olen sopinut tapaamisen työterveyshuoltokumppanimme edustajan kanssa, eli Mehiläisestä paikalle saapuu nimetty työterveyshoitajamme. Mehiläisen kanssa olemme tehneet yhteistyötä reilun vuoden verran; kokoonnumme säännöllisesti eri rajapintojen kanssa ja syvennämme ja kehitämme yhteistyötä jatkuvasti. Tällä kertaa agendalla ovat muun muassa työntekijöiden työhöntulo- ja määräaikaistarkastukset, varhaisen tuen toimintamalli sekä viime vuoden Kela-hakemusten läpikäynti. Tapaamisen jälkeen siirryn lounaalle Selloon ja samalla matkalla käyn Postissa ja muilla asioilla. Lounaan jälkeen on vuorossa kirjanpitäjän kanssa lähinnä viime vuoden tilinpäätökseen liittyvien asioiden läpikäyminen, sillä tilintarkastus on ensi viikolla. Päivän päätteeksi pidän vielä puhelinpalaverin asiakkaani kanssa koskien suorarekrytointitoimeksiantoa, joka lähenee loppuaan. Heillä oli nimittäin positiivinen ongelma, kun he eivät osanneet päättää kahdesta kalkkiviivoille päässeestä ehdokkaasta, kumman valitsevat, joten he päättivät palkata kummatkin. Kyseessä oli melko vaativan ammattimyyjän haku.

 
TORSTAI (19.2.2015)

Torstaiaamu alkaa taas tutulla kaavalla, Vallikalliossa kahvikupin ääressä puheluita, meilejä ja järjestelmän kautta asioiden läpikäymistä. Meillä on muuten käytössä LikeIt-järjestelmä, epäilemättä paras toiminnanohjausjärjestelmä, johon minä olen törmännyt. Kaikki tarvittava tieto on saatavilla yhden järjestelmän kautta, aivan mahtavaa! Aamupäivästä seuraani liittyy LikeIt Financen palveluksessa oleva Marjut. Edellä mainitulle yritykselle olemme ulkoistaneet osan taloushallinnostamme sekä kirjanpidon kokonaisuudessaan, ja Marjut on vastuutettu yhteyshenkilömme. Hänen kanssaan on helppoa ja mutkatonta käydä asioita läpi. Kun tarvittavat pakolliset hallinnon hommat on käyty läpi, on aika siirtyä lounaalle Espoossa istuvan yhteyspäällikkö Kimmon kanssa Kannelmäkeen, paluumatkalla noudamme toimistotarvikkeita Vallikallioon. Iltapäiväksi onkin sitten aika suunnata Kirkkonummelle sijaitsevalle työmaalle asiakastapaamiselle. Mukaani työmaalle lähtee Helsingin toimistolta henkilöstökonsultti Jyri. Hän on erikoistunut rakennuspuolen asiakkuuksiin taustansa ja kokemuksensa vuoksi. Tapaamisella käymme läpi seuraavalla viikolla alkavat kalusteurakat, jotka olemme saaneet SRV:ltä hoidettavaksemme. Kirkkonummelta suuntaan kotiin jatkamaan töitä etänä.

 
PERJANTAI (20.2.2015)

Perjantai on niin sanottu rästipäivä, eli aamupäivä vierähtää menneen viikon rästejä hoitaessa pois. Menneellä viikolla julkistettiin uudet kotisivumme sekä avasimme kahdennentoista toimistomme Ouluun, jossa aloitti yhteyspäällikkönä Risto. Käyn hänen kanssaan puhelinpalaverin siitä, kuinka ensimmäinen viikko meni. Käytännön koulutuksen ja perehdytyksen Ristolle hoiti Rovaniemen yksikkömme vetäjä Heikki, joten luottoa löytyy, että Risto on päässyt sisään toimintatapoihimme. Perjantai on myös valmistumispäivä seuraavaan viikkoon, sillä maanantaina olen menossa leikkaukseen, eli muutama päivä tulee menemään etänä. Leikkaukseen menon vuoksi hoidettavia asioita on tavallista hieman enemmän ja johtoryhmä tulee kokoontumaan seuraavalla viikolla, joten siihenkin valmistautuminen vaatii aikansa. Kun rästit ja tulevat asiat on saatu hoidettua alta pois, iltapäivällä on vielä tärkeä ulkoistus-case hoidettavana. Asiakasyrityksemme Etelä-Suomesta nimittäin ulkoistaa Itä-Suomen henkilöstönsä Banssin kirjoille, jolloin he voivat paremmin keskittyä ydinliiketoimintaansa. Asiaa on suunniteltu jo vuodenvaihteesta lähtien ja nyt se toteutetaan maaliskuusta alkaen. Asiasta käydään palaveri asiakkaan kanssa sekä hoidetaan delegoinnit Kuopion toimiston väelle. Sen jälkeen voin hyvillä mielin päättää työviikon ja suunnata viikonlopun viettoon perheen kera.

Semmoinen oli se viikko ja seuraava on taas aivan erilainen. Itse ainakin nautin siitä, että jokainen päivä on erilainen ja saan tehdä ja olla mukana monessa. Toivottavasti kirjoitukseni avasi keskisuuren henkilöstötalon toimarin työviikosta jotain. Oikein nastaa kevättä ja muistakaamme että jokainen Banssi on mahdollisuus!

Teemu_HolttaBanssi Henkilöstöpalvelut

Toimitusjohtaja

Teemu Hölttä

 

Miten voisimme auttaa teidän yritystänne?

Sovi tapaaminen kanssamme.

2016 © Banssi Henkilöstöpalvelut | Internetsivut Fulmore Oy