Yhteyspäällikkö: mitä hän tekee? | Banssi

Banssin blogi

Yhteyspäällikkö: mitä hän tekee?

Julkaistu 9 huhtikuu 2015
Ilmari Ainasoja

Nimeni on Ilmari Ainasoja, ja olen toiminut joulukuusta 2014 lähtien yhteyspäällikkönä Espoon toimistolta käsin. Aloitin banssilaisena tammikuussa 2014 henkilöstökonsulttiharjoittelijana. Ensimmäisen vuoden aikana sekä henkilökohtaisessa elämässäni  että Banssilla tapahtui suuria asioita. Valmistuin joulukuussa 2014 tradenomiksi Metropolia Ammattikorkeakoulusta esimiestyön ja työyhteisönkehittämisen linjalta.

Loppuvuosi Banssilla oli henkilöstön puolella ripeää kasvua. Henkilöstömäärän kasvaessa myös omaa toimenkuvaani mietittiin uudelleen. Toimitusjohtaja Teemun ja myyntijohtaja Rikun kanssa yhdessä päädyimme siihen ratkaisuun, että voisin pärjätä yhteyspäällikkönä. Hyppy myynnin puolelle oli itselleni todella suuri päätös. En aikaisemmin ollut tehnyt minkäänlaista myyntityötä, ja olin todella astumassa oman mukavuusalueeni ulkopuolelle. Näin neljä kuukautta tapahtuman jälkeen voin todeta, että hyppy tuntemattomaan todellakin kannatti!

Sanat yhteys ja päällikkö kun laitetaan yhteen, niin saadaan toimenkuvalleni nimi. Sana itsessään kertoo mitä toimenkuvaani kuuluu. Yhteys toimii avainsanana, joka kertoo mitä työni on. Työtäni on olla yhteydessä jo olemassa oleviin asiakkaisiin, luoda uusia yhteyksiä uusasiakashankinnan kautta ja toimia yhdistävänä tekijänä työntekijän ja asiakkaan välillä.

Ensimmäisen puhelun jälkeen yrityskontaktista muodostuu prospektiasiakas. Ensimmäisen puhelun tarkoituksena on saada sovittua tapaaminen prospektin edustajan kanssa. Välillä ei heti ensimmäinen puhelu tuota haluttua tapaamista. Siinä vaiheessa prospekti ei kuitenkaan unohdu, vaan otan yhteyttä paremmalla ajalla. Jos puhelusta päästään tapaamiseen, niin tilanne on kannaltani jo hiukan parempi. Ensimmäisen tapaamisen tarkoituksena on tuoda yrityksemme toiminnalle kasvot ja saada prospekti vakuuttuneeksi vuokratyön hyödyistä. Ensimmäinen tapaaminen on siinä vaiheessa onnistunut, kun lähden tapaamisesta hyvällä mielellä pois. Tällöin tapaaminen on mielestäni ollut hyvä, ja olen jättänyt hyvän kuvan yrityksestämme asiakkaan mieleen.

Hyvän kuvan jääminen konkretisoituu yleensä siinä vaiheessa, kun prospekti soittaa minulle ja tilaa kauttamme työntekijän. Tilauksen tullessa otan yhteyttä henkilöstökonsulttien haastattelemiin työnhakijoihin tai vaihtoehtoisesti etsin järjestelmästämme sekä muiden verkostojemme avulla henkilöitä, joita ei ole vielä haastateltu ja pyydän tulemaan henkilöstökonsulttiemme haastatteluun. Sopivan ehdokkaan löydyttyä ehdotan hänet asiakkaalle, ja jos asiakas on vakuuttunut, niin työntekijä aloittaa työt sovittuna päivämääränä.

Edellä mainittu kuvaus kertoo kaikessa lyhykäisyydessään, mitä yhteyspäällikkö tekee. Yksikään asiakastilanne ei kuitenkaan ole samanlainen. Tietenkin mukaan mahtuu pitkiä työpäiviä toimistolla tietokoneen ruutua katsellen ja puhelimeen puhuen. Pitkät toimistopäivät ovat oikeasti pitkiä ja puuduttavia. Tilanne muuttuu dramaattisesti, kun kalenterini on täynnä asiakastapaamisia. Tällöin olen lähestulkoon koko ajan liikenteessä ja tapaamassa uusia mielenkiintoisia yrityksiä.

Edellisessä blogikirjoituksessa avattiin työntekijöiden motivaatiotekijöitä. Yhteyspäällikön työssä suuria motivaation lähteitä ovat uudet mielenkiintoiset haasteet ja työntekijöiden työllistäminen. Parhaiten yhteyspäällikön tehokkuutta mitataan juuri aloittaneiden työntekijöiden määrässä. Se tunne minkä saan, kun työntekijä aloittaa työt, on sanoinkuvaamattoman hienoa. Silloin on tehnyt hyvin työnsä ja auttanut omalta osaltaan yhteiskuntaamme luomalla uusia työpaikkoja.

Yhteyspäällikön työssä on hyvin tärkeää, että toimii eettisesti ja moraalisesti oikein. Banssin arvot, rehellisyys, avoimuus, työntekijän arvostus, luotettavuus ja pitkäjänteisyys, ovat hyvä ohjenuora yhteyspäällikön työlle. Näiden pohjalta kun työskentelee, niin sekä asiakkaat että työntekijät voivat luottaa siihen, että homma meidän kauttamme toimii!

 

 Banssi Henkilöstöpalvelut

 Yhteyspäällikkö

 Ilmari Ainasoja

Miten voisimme auttaa teidän yritystänne?

Sovi tapaaminen kanssamme.

2016 © Banssi Henkilöstöpalvelut | Internetsivut Fulmore Oy