KAIKKI KUITTAA, KUN HAIPPI HUIPPAA! | Banssi

Banssin blogi

KAIKKI KUITTAA, KUN HAIPPI HUIPPAA!

Julkaistu 17 elokuu 2016
Markku-Hamalainen-Banssi

Tietääkö kukaan mitä meille on tapahtunut viime vuosina viestinnän saralla?  Asuessani aikanaan Down Underissa kirjoitin lähestulkoon joka viikko yhden kirjeen kotipuoleen. Soitin puhelinkopista kertoakseni tärkeimmät uutiset, edellyttäen, että joku sattui istumaan puhelimen ääressä vastaamassa.  Saman aikaa henkilö parkkeeraa autonsa ja nostaa nokkapellille noin 7 kiloa painavan ns. langattoman puhelimen ja soittaa keskukseen tilatakseen puhelun kavereilleen kysyäkseen paljonko sinun puhelimessa on puheaikaa.

Oletteko viime vuosina kuulleet jonkun kysyvän sinulta tuota kysymystä puheajasta? Tai kysymystä onko sinulla sisäänrakennettua vastaajaa?  Oletko viime aikoina yrittänyt kirjoittaa käsin jonkin pidemmän tarinan paperille?  Oletko työpaikalla yrittänyt tehdä kynällä jotain muuta kuin kirjoittanut wc:n seinään mitä mieltä olet elämästä? Nyt kun kynällä kirjoitustaito on lähestulkoon kokonaan kadonnut ja viestintä on muuttunut ja tulee muuttumaan edelleen, tuskin kukaan vielä osaa arvata, miten ja millä viestintää tehdään vuosien päästä.

Olemme entistä lähempänä toisiamme, julkisesta on tullut arkipäivää. Meidän pitää olla tarkkana mitä sanomme ja kenelle, varsinkin työelämässä ja miksei henkilökohtaisessa elämässä.  Henkilö, joka ei välttämättä pärjää ihmisten kanssa tai on se työpaikan ”hiljainen kaveri”, saattaa hän silti olla verbaalisesti lahjakkain kaveri somessa tai sisäisessä viestinnässä. Olemmeko kadottamassa omaa persoonaa tai identiteettiämme, enkä tarkoita tällä identiteettivarkauksia, joista on tullut yksi tämän aikakauden vitsauksista.

Riittää kun laitat kymmenen hymiöö peräkkäin kertoaksesi jotain, saat vastauksen hymiöinä ja kaikki ymmärtää, mitä sanoit tai tarkoitit. Työpaikalla maanantaiaamuna, kun laitat ensimmäisen viestin työkavereille salamankuvina, punaisenpään ja räjähdyksen, niin jokainen tietää että viikonloppu tai aamu meni päin persettä kysymättä enempää.

Tähän suuntaako sitä ollaan menossa, emmekö osaa viestiä verbaalisti enää. Piiloudutaanko hymiöiden taakse vai onko se laiskuutta vai kenties vastuun pakoilua. Pitääkö yritysten alkaa järjestämään hymiö koulutusta työtekijöille selvitäkseen päivän rutiineista.

Viestintä kasvattaa rooliaan yritysten sisällä päivä päivältä, yksi työntekijä tuskin pystyy tuomaan suurtakaan muutosta, vaan koko yrityksen täytyy tajuta viestinnän potentiaali nykymaailmassa.

Aivan oikein, viestinnästä toitotetaan jatkuvasti, mutta kuinka moni yritys on ottanut sen vakavasti. Viestinnän pitäisi olla selkeästi yrityksen tiennäyttäjä, on ilman muuta selvää, että oikeanlainen tehokkaaseen vuoropuheluun pyrkivä viestintä auttaa yritystä menestymään. Viestinnän pitää herättää kuulijassa emotionaalisia tunteita vahvistettuna yrityksen arvoilla ja visiolla.

Hyvällä viestinnällä saadaan aikaiseksi vuoropuhelua sidosryhmien välillä, täytyy muistaa kuitenkin mikä on viestinnän ja markkinoinnin ero. Hyvän markkinoinnin pitäisi tehdä myyntityö turhaksi, mutta kiinnostavalla sanottavalla ja teoilla ansaitaan huomio viestinnässä. Viestintä kertoo johdolle vision ja olla muutoksen rintaääni, sen pitää pystyä kommunikoimaan koko organisaatiolle mikä sen rooli on menestyksessä

Viestinnän pitää näyttää mihin suuntaan maailma on menossa ja me sen mukana.

Terveisin hymiöllä menestykseen.

Markku

Miten voisimme auttaa teidän yritystänne?

Sovi tapaaminen kanssamme.

2016 © Banssi Henkilöstöpalvelut | Internetsivut Fulmore Oy